Ludvig Åhlund

Share on Facebook

Sammanfattning av 2014

12 november, 2014

Sedan sist har en hel vår, sommar och höst sprungit förbi med sega ben. Efter chocken tidigt i våras tog det tid att anpassa sig och gå vidare. Jag har med andra ord upplevt min första stora motgång hittills i karriären men börjar nu se ljuset i slutet av tunneln. Säsongen 2014 sammanfattas med en stor ringande väckarklocka som gett många nyttiga erfarenheter att tänka på i framtiden. ”Det är i motgång de starka reser sig” är mottot jag tar med mig in i vinterträningen.
 
Vårsäsongen blev som bekant ett riktigt bakslag med tunga ben och uteblivna resultat. Resultat som hade behövts för att ta sig till JVM där medeldistansen var det stora målet för säsongen. Kombinationen av att träna för dåligt och att dras med en envis pollenallergi grusade dessa planer, och jag blev tvungen att omvärdera säsongen och sätta nya mål.
 
DSC_9360

JVM Medeldistans 2013.
I detta ögonblick betydde en knuten näve i marken inget annat än revanschlust…

 
Jag tog sikte på SM i september med O-Ringen som ett mindre delmål och värdemätare. Med en bra träningsperiod i ryggen och fem snyggt genomförda etapper under O-Ringen (totalt 3:35 min bomtid) kändes det väldigt skönt och välförtjänt att få kliva upp på pallen! Fick därmed goda indikationer på att formen var på väg åt rätt håll.
 
DSC_2553
En härlig knuten näve som revansch och att få lön för mödan!

 
Fortsatte träna fokuserat efter O-Ringen med bland annat en grym vecka i Åre med Team Peak Performance där jag samlade många timmar. En intervallvecka, en distansperiod och lite formtoppning senare kände jag mig väl förberedd för Lång-SM. I finalen gjorde jag mitt bästa lopp för säsongen där både fysik och teknik stämde till 110 procent! När den känslan infinner sig inser jag att det är där jag hittar min drivkraft, att få till det perfekta loppet med rätt beslut i varenda situation! Otroligt nöjd med prestationen och en finfin femteplats, mitt bästa resultat på ett Lång-SM! Kul att känna att fysiken räcker ganska långt även på långdistans!
 
DSC_3141b
 
Lång final
Årets bästa lopp!
Ta en titt i Kartarkivet för fler lopp från säsongen

 
Tyvärr drog jag på mig en förkylning som släppte lagom till Medel-SM, men det var tydligt att det tog hårt på kroppen. I både kval och final var jag helt körd och hade inte det minsta tillstymmelse till ork att trycka på med. Riktigt dystert då jag sett mycket fram emot medeldistansen, speciellt med tanke på den form jag hade helgen innan. Platt fall på Medel-SM alltså, men i stafetten överpresterade vi alla tre och kunde springa i mål som 13e lag. Klart över förväntan med två 16-åringar i laget!
 
DSC_3481b
 
DSC_3789b
Jesper, gamlingen och Hugo

 
SM-hösten avrundades med Ultralången där jag inte hade alltför höga förhoppningar. Kroppen kändes ändå ganska bra men tyvärr läste jag på fel streck ut från boet och tappade andraklungan som jag hade legat först i. Kom sedan aldrig ikapp igen. Surt att jag ska ställa till det för mig när fysiken ändå kändes bra!
 
Kunde dock avsluta säsongen på ett bra sätt genom två bra lopp under 25-mannahelgen där jag förde i mål Nolaskogsarna på 78e plats och knep en skön andraplats på den individuella medeldistansen dagen efter. Fina tävlingar och en riktigt rolig helg med klubben!
 
DSC_3949b
 
 
 

KORT UTVÄRDERING


 
Bild1
 
Vid analys av träningsmängden under året ger det en tydlig bild av varför jag inte var på topp i våras. Jämfört med 2013 har jag ökat min träningsmängd under 9 av 12 månader, och de tre månader jag minskat träningen är januari, mars och april. Under tiden vi var i Australien (jan-mar) hade jag bitvis svårt att få kontinuitet i träningen eftersom vi flyttade runt hos olika familjer på olika ställen. Det blev även bristande kvalité i delar av den träning jag gjorde, mycket beroende på den dåliga planeringen och framförhållningen. Förmodligen har detta stor betydelse varför vårsäsongen inte gick som jag föreställt mig. Jag borde ha haft en tydligare struktur att följa!
 
Under juli och augusti gick träningen riktigt bra och i slutet av denna tuffa period kände jag en lätthet som jag väntat länge på. Det är så tydligt att en hög dos av rätt träning inte gör mig sliten utan pigg och snabb! Simpelt men sant! Denna korta slutsats tar jag med mig i min fortsatta träningsplanering. Jag har vid det här laget lärt mig vilken typ av träning som passar mig samt att alltid ligga på rätt sida gränsen. Att vara lyhörd på kroppens signaler är A och O!
 
DSC_1517
 
Jag har också lärt mig att det funkar så mycket bättre att ha en långsiktig planering. Inte bara ta dag för dag utan 1-4 veckor framåt. När jag har en tydlig plan blir träningen blir så sjukt mycket lättare att genomföra och ger så otroligt mycket bättre effekt! Stor lärdom att göra det så enkelt för mig som möjligt!
 
Med dessa slutsatser dragna lämnar jag säsongen 2014 bakom mig och ger mig in i en tuff men spännande vinterträning där jag ska se till att höja mig fysiskt och förbereda mig för att springa mot de stora grabbarna nu när jag blir senior. Det är ett stort steg att ta med tanke på hur min säsong sett ut. När det blåser i motvind är det lätt att sålla agnarna från vetet. Det gäller att knyta näven. Bestämma sig för att det är värt allt slit. Pressa sina gränser och nå nya höjder. Jag tänker göra vad som krävs. Det är i motgång de starka reser sig.
 
DSC_3848b

Just nu är det kommentarer.