Ludvig Åhlund

Share on Facebook

Ny samarbetspartner – Milebreaker

10 juni, 2014

Härmed presenterar jag min nya samarbetspartner Milebreaker! Milebreaker.com är en webbsida som distribuerar ett brett utbud av nutritionsprodukter för konditionsidrott. Jag är väldigt nöjd med det jag hittills har provat, så därför ska det bli spännande att fortsätta testa Milebreakers produkter och se hur de kan förbättra min prestation!
 
DSC_1892

Isostar-laddad flaska i väntan på att få göra nytta

 
Genom att förse kroppen med rätt bränsle och byggstenar före, under och efter prestationen kan idrottare försäkra sig om att få ut maximalt av träning och tävling. Med ett starkt utbud av produkter samt vägledande och målgruppsanpassad information hjälper Milebreaker.com dig som idrottare över hela landet att förbättra din nivå, oavsett om du motionerar för att må bra eller vill prestera på elitnivå.
Intresset för konditionsidrott har exploderat under de senaste åren vilket har lett till att Milebreaker har en mycket stor och bred målgrupp. Milebreakers produkter sträcker sig från kosttillskott och livsmedel till tränings- och tävlingstillbehör och du kan välja mellan 30 olika varumärken såsom Isostar, Maxim, Enervit, Vitargo och Powerbar. Milebreaker är inriktat på Löpning, Cykling, Skidåkning, Triathlon, Orientering, Multisport, Simning och övrig konditionsidrott.
 

 
Ta gärna en titt på milebreaker.com genom att klicka på loggan ovanför, kanske har de något erbjudande som intresserar dig?
 
Dessutom har de 20% rabatt på HELA sortimentet just denna vecka! (fram till och med 15/6)
Passa på att skaffa dig någon bra sportdryck inför sommaren eller kanske några goda bars att smaska på efter en tuff långdistans?

 
Med rätt kosthållning före, under och efter träning kan både du och jag springa snabbare, hålla uppe koncentrationen och förbättra återhämtningen. Så här tänker jag i stora drag när det gäller kosten i samband med träning och tävling:
 
Före tävling är det en bra idé att ladda dina energidepåer med kolhydrater. Jag brukar äta 3-4 timmar innan tävling. Sedan lägger jag till extra energi i form av en bar ca timmen innan start beroende på hur mätt jag känner mig. Samtidigt smuttar jag på vatten och sportdryck.
 
Under tuffa långdistanstävlingar brukar jag ta 1-2 gel med vatten eller sportdryck för att fylla på med snabba kolhydrater så att jag kan behålla fokus hela vägen in. Vätska är viktigt att fylla på med under loppet då vätskeförluster försämrar prestationen.
 
Efter passet är det viktigt att stoppa i sig relativt snabba kolhydrater och protein, framförallt efter tävling och när du tränar mycket. Min mage är väldigt känslig när jag tagit ut mig maximalt på tävling. Därför brukar jag sällan få i mig fältlunchen som serveras på arenan eftersom jag har så ont i magen. Istället brukar jag försöka ta en återhämtningsdryck eller sportdryck, vatten och en energibar till att börja med. Det är inte förrän 2-4 timmar efteråt som jag kan njuta av ett riktigt mål mat.
 
DSC_1932b
Vätskepåfyllning vid varvning under den tuffa Silva-League-finalen.

 
Jag har insett att jag kan optimera min prestation ganska mycket genom god kosthållning. Under O-Ringen i Boden ifjol var jag i riktigt dålig löpform eftersom jag var sliten efter Junior-VM. Jag gjorde då upp en plan för hur jag skulle genomföra veckan så bra som möjligt med de förutsättningar jag hade. Planen var enkel. Bomma mindre än en minut per dag och planera energiintaget noga. Att följa denna plan skulle visa sig räcka till en fin sjätteplats i den tuffa H20 Elit-klassen och bästa svenska 19-åring. En sak jag tar med mig var att jag kände sådan märkbar skillnad av att äta rätt. Blev starkare och starkare för varje dag som gick och min analys är att det berodde på min noggrannhet i kosthållning och återhämtning. Varje detalj är viktig för att helheten ska bli komplett, inte minst under en intensiv O-Ringenvecka!
 
Här kommer några avslutande kosttips från mig och Milebreaker:
 
> Ät regelbundet!
 
> Underskatta inte ditt energibehov!
 
> Glöm inte bort att träningspasset är en del av helheten!
 
> Tänk före, under och efter prestation!
 
> Prova dig fram när det gäller kosttillskotten (som är komplement till en varierad och näringsrik kost) och hitta dina favoriter. Testa dem under träning så att du vet att de fungerar vid tävling. Det kan ge dig den där extra knuffen du behöver för att bli en ännu bättre atlet! Det vet du inte förrän du testat! 😉

 

Just nu är det kommentarer.